Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Lucrurile la care puţini se gândesc când deschid o afacere. Detalii care fac dintr-o simplă idee un business de milioane

O afacere proprie care să asigure un venit decent, pe termen lung. Este dorinţa multor tineri care visează să facă la un moment dat trecerea de la statutul de angajat la cel de angajator. Mulţi se poticnesc în problema financiară, dar specialiştii consultaţi de „Adevărul” au arătat că principala problemă nu o reprezintă banii, ci ideea.
Lipsa banilor pentru deschiderea propriei afaceri este „buturuga mică” în care se împiedică mulţi tineri care vor să devină antreprenori. Cazurile de tineri care deţin un anumit capital, dar nu îl investesc pentru că pur şi simplu nu au găsit investiţia potrivită este frecvent. De aceea, cel mai important pentru un viitor antreprenor este „izvorul” de idei. De profesie Inginer IT şi cu un master în administrarea afacerilor la Manchester Business School, Sebastian Ivan a lucrat timp de 13 ani într-o multinaţională în care a ajuns până la cel mai înalt nivel, ocupând funcţia de vicepreşedinte într-una dintre diviziile companiei pentru zona China şi Asia Pacific. Din 2013, Sebastian Ivan s-a întors în Timişoara, unde deţine propria firmă de consultanţă în afaceri şi este în board-ul de conducere al mai multor companii. Sebastian Ivan a explicat pentru „Adevărul” reţeta succesului, din punctul său de vedere. „Oamenii care vor să dezvolte o afacere sau un produs trebuie în primul rând să aibă idea şi ceea ce ar trebui să facă este să creeze, cu resurse minime, un prototip a ceea ce vor să facă. De cele mai multe ori nu finanţarea este problema, ci găsirea unei idei de afacere foarte atrăgătoare”, a explicat Sebastian Ivan, potrivit căruia, o idee de afacere bună poate atrage şi investitori. Antreprenorul timişorean susţine că, în ciuda culturii româneşti care descurajează asocierea în afaceri, aceasta este cea mai bună variantă, atât pentru rezolvarea finanţării, cât şi pentru dezvoltarea unui business.

„Varianta asocierii este cea mai bună, dar numai în ideea de a fi şi a avea partenerul corect. De cele mai multe ori în România este o problemă cu asocierea din cauza faptului că partenerii nu se completează. Parteneriat nu înseamnă că suntem amândoi de aceeaşi specialitate, pentru că nu ne completăm. Noi trebuie să ne completăm în sensul în care unul este foarte bun în marketing, unul este foarte bun în zona de producţie, unul este foarte bun în strategia de preţuri. Unul din cele mai mari probleme este că oamenii nu au o strategie de vânzare şi preţuri. Aici trebuie să meargă parteneriatul. Ceea ce se întâmplă des, este că asociaţii deschid o afacere, depun foarte mult efort şi nu mai vor să aducă alţi parteneri. Este un concept greşit”, a explicat Sebastian Ivan.

”Primii patru ani sunt cei mai grei” Antreprenorul timişorean a subliniat importanţa consultării unui specialist înainte de începerea afacerii, costul pentru validarea unei idei sau soluţii fiind minim. „Oamenilor le este teamă să meargă pentru a-şi valida investiţia. În momentul în care faci chestiunea asta e mult mai simplu. Sunt problemele cu care mă confrunt eu ca şi specialist. Din păcate, oamenii preferă să meargă înainte singuri şi de cele ai multe ori sunt în categoria celor 95 la sută care nu rezistă. Primii patru ani sunt cei mai grei, iar un consultant cu experienţă ar putea din start să clarifice anumite aspecte. De cele mai multe ori, la o cafea, un expert este dispus să dea informaţii unui viitor antreprenor”, a declarat Sebastian Ivan. Un alt nume mare al mediului de afaceri din România este Dan Bedros, omul care a adus în România Alcatelul, prima multinaţională din Banat. „Pentru a începe o afacere, cel mai important este să ai ideea, să vii pe piaţă cu ceva care nu există sau să nu intri pe o piaţă deja aglomerată. Pot fi idei care pot crea cererea. Trebuie să începi o documentare în care să vezi ce există în alte ţări”, a declarat Bedros, care a dat exemplul celui care a câştigat enorm prin adaptarea mgazinului online Amazon în limba chineză. „E greu să porneşti de la lucruri care nu există. Trebuie totuşi să porneşti de la ceva care există, fie iei o franciză, fie dezvolţi ceva. Dacă eşti soft-ist, e mult mai uşor pentru că există cereri de a face programe sau module. Pe partea de comerţ trebuie să vezi ce se cere, ce e acoperit”, a explicat Dan Bedros. Potrivit antreprenorului, care este şi preşedintele Centrului de Afaceri Franco-Român, o idee bună poate atrage finanţarea investitorilor interesaţi să se dezvolte. „Teoretic există structura de angel-business. E o structură formată din mai mulţi oameni de afaceri care vor să finanţeze start-up-urile. Finanţarea o rambursezi în câţiva ani. Investitorii au de câştigat din faptul că află idei noi şi unele idei le pot dezvolta la scară mare. De asemenea, dacă vede afacerea este bun, o cumpără şi o dezvoltă”, a mai declarat Dan Bedros, care a spus că secretul unei afaceri de succes nu stă în expertiza din domeniu, ci în ideile strălucite şi spiritul antreprenorial. „Primii cinci milardari din SUA nu au facultate. Problema e de inteligenţă, de gândire, de spirit antreprenorial. Pe problemele specifice pui specialiştii să muncească. Ideile mari au oameni care nu au pregătire. Cei care au expertiză se duc pe lucruri consolidate deja. Oportunităţile sunt imense”, a mai spus Bedros, dând exemplu Uber „o afacere de miliarde pornită de la o idee simplă”.

SURSA

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei. Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati www.fonduri-ue.ro