Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Cum imbunatateste studierea concurentei rezultatele companiei

 

Multe companii inteleg importanta studierii concurentei, dar nu valorifica in totalitate acest tip de analiza, pentru ca nu urmaresc o directie clara si nu stiu sa evite anumite capcane.

Studierea concurentei e unul dintre cele mai sanatoase obiceiuri pe care le poate avea o firma. Astfel, pentru a fi la curent cu actiunile competitorilor, micii intreprinzatori trebuie sa le studieze site-urile, pentru a intelege cum isi structureaza oferta si canalele de vanzari, dar si cum isi prezinta serviciile.

Este utila si abonarea la buletinele informationale ale concurentei (newsletter), pentru a primi periodic informatii despre activitatea lor. De asemenea, nu trebuie neglijate nici strategiile pe care le aplica pe retelele de socializare.

Sapte principii sanatoase pentru studierea concurentei

 

Identifica firmele care urmaresc satisfacerea acelorasi nevoi ale clientilor ca si tine. Este o capcana sa te concentrezi doar pe concurentii directi. De exemplu, degeaba ai bautura racoritoare cel mai bine vanduta din cartier, daca toata lumea cumpara mai multa inghetata decat racoritoare.

Concentreaza-te pe companiile care merita sa fie studiate. Este indicat sa alcatuiesti o lista scurta de companii pe care sa le monitorizezi tot timpul.  Astfel, nu vei risipi inutil resurse. Selecteaza cele mai importante firme care ofera atat produse similare (alte bauturi racoritoare), cat si produse substitut (inghetata, bere, fructe la rece).

Intreaba-te de ce clientii aleg produsul concurentului in detrimentul produsului tau. Este o oportunitate pentru a-ti imbunatati afacerea.

Alege niste criterii clare pentru monitorizarea concurentei, cum ar fi: dimensiunea si structura companiei, gama de produse, actiunile departamentului de vanzari, activitatile promotionale, bugetul de marketing si canalele promotionale utilizate.

Imprumuta ideile bune de la competitori, dar adapteaza-le pentru compania ta. Un serviciu complementar oferit de un concurent ar putea da rezultate si la tine. Insa, inainte de a-l include in portofoliul tau de servicii, asigura-te ca este „impachetat“ astfel incat sa nu faca nota discordanta cu celelalte servicii pe care le ofera firma ta. Este bine sa ai in vedere tipurile de oferte si nivelul de calitate cu care ti-ai invatat clientii.

Nu-ti desconsidera concurenta: merita sa ii analizezi si pe cei mai buni si pe cei mai slabi. De la primii vei invata cum sa iti imbunatatesti serviciile, iar de la ceilalti ce greseli sa eviti.

Nu studia concurenta pentru a-ti confirma parerea despre serviciile pe care le oferi. Analizeaza situatia deschis, cautand cu sinceritate solutii pentru lucrurile pe care le poti imbunatati.

Totodata, este important sa privesti drept concurenta firmele care satisfac aceleasi nevoi sau care se intrec pentru acelasi buget, nu companiile care ofera aceleasi servicii.

Concurentii care satisfac aceeasi nevoie

„Sunt pe plaja la mare si mi-e foame. Ce optiuni am? Sa cumpar un porumb fiert, sa comand o pizza, sa merg la o terasa sau chiar la un restaurant luxos. Desi cele patru optiuni nu sunt in competitie directa, caci nu exista oferte similare, ele concureaza pentru a satisface o nevoie imediata.

Concurentii pe acelasi buget

„O firma care vinde mobila ar putea concura pe acelasi buget cu o agentie de turism. De ce? Pentru ca, din punctul de vedere al familiei cu bugetul limitat la cat castiga lunar, decizia ar putea fi: mergem in vacanta ca de obicei sau cumparam o oferta ieftina, ca sa ne putem schimba canapeaua din sufragerie.“

Nu in ultimul rand, este recomandat sa analizezi si firmele importante.

De exemplu, anul trecut am vizitat sediul Google si am aflat ca aceasta companie nu le cere angajatilor sa munceasca un numar de ore pe zi si nici nu le pasa cate zile de concediu isi iau. Pe ei ii intereseaza rezultatele. De atunci, am implementat aceasta tehnica in echipa mea si am observat ca oamenii sunt mai dedicati.

Sigur ca nu ma compar cu Google, dar asta nu inseamna ca nu pot sa invat de la ei si sa testez initiativele care se potrivesc culturii organizationale a companiei mele.

SURSA

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei. Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati www.fonduri-ue.ro