Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Despre cum sa ai succes in online: Interviu cu Maik Metzen, specialist in marketing digital

Maik Metzen este Managing Partner AKM3 una dintre cele mai mari companii internaţionale SEO din Europa, care are sediul în Berlin, cu peste 100 de angajaţi care muncesc în peste 25 de ţări. De asemenea, Maik este şi co-fondator al magazinul online de trabucuri Noblego și va susține un workshop în a doua zi de conferință în cadrul MarkDay (conferință conexă TeCOMM București).

 Cum a fost anul trecut pentru comerţul online în Germania?

2014 a fost un an foarte puternic pentru Germania. A avut una dintre cele mai mari rate de creştere a comerţului online din Europa. În continuare, în Germania în fruntea clasamentului este Amazon. Compania în sine reprezintă aproape un sfert din totalul comerţului pe internet şi creşte de două sau chiar trei ori mai repede faţă de competitori.

Care este specificul vânzărilor online în Germania?

Magazinele online din Germania în general au sigiliu de aprobare sau sigiliu de calitate, de exemplu, vânzările din magazinele de încredere. Acestea ajută să fie creată încrederea clienţilor şi îndeplinesc marea dorinţă de siguranţă pe care germanii o au.  Review-urile şi rapoartele cumpărătorilor arată influenţa asupra comportamentului cumpărătorilor. În plus, germanii ţin foarte mult şi la securitatea datelor. Mulţi dintre ei chiar citesc termenii şi condiţiile magazinelor online şi sunt foarte critici la adresa noilor magazine sau noilor modele de business.

În ceea ce priveşte metodele de plată, plata prin factură este una dintre principalele alegeri. În general rata de retur în Germania este mare, de peste 50%, pentru că aproape fiecare magazin online oferă această opţiune. În timp ce în majoritatea ţărilor europene acest lucru nu se întâmplă.

Care sunt lucrurile pe care un antreprenor care intenţionează să deschidă un magazin online ar trebui să le facă pentru a avea succes?

Fondatorii magazinelor online ar trebui să fie experţi în domeniul lor, să aibă foarte multe cunoştinţe despre produsele lor şi despre grupul lor ţintă. Ei trebuie ca în mod realist să evalueze sectorul lor, dar şi competiţia şi să fie capabili să identifice potenţialul.

De multe ori selectarea numelui brandului sau al magazinului este subestimată, sunt deja multe greşeli făcute în această zonă.  Dacă un antreprenor intenţionează să se extindă în alte ţări, brandul trebuie să fie promovat şi gândit global. De asemenea, din start totul trebuie să fie înregistrat conform legii, astfel încât mai târziu să nu apară probleme cu alte potenţiale branduri.  Trebuie să fie siguri că toate domeniile şi profilul pe social media sunt vacante. În plus, alegerea sistemului magazinului este fundamentală. Este important să existe know-how-ul tehnic pentru început, astfel încât costuri de set-up să fie reduse şi nimic să nu stea în calea scalabilităţii.

Cum s-a schimbat în ultimii ani piaţa online în Europa?

Pentru o lungă perioadă de timp, în multe dintre ţările europene precum Spania sau Italia, creşterea cifrei de afaceri în comerţul online nu a fost atât de mare precum cea din Germania sau din Marea Britanie. Problema cu ţările din sudul şi estul Europei este legată de infrastructură. Tocmai de aceea, comportamentul cumpărătorului s-a schimbat în general, astfel încât astăzi o persoană  vrea să cumpere de pe tot globul şi diverse dispozitive.

Creşterea folosirii dispozitivelor mobile este o mare provocare, dar în acelaşi timp oferă o imensă varietate de posibilităţi magazinelor online. Aproape toate categoriile de produse au fost cerute atât de pe tablete, cât şi de pe smartphone-uri.

Ce ar trebui să se schimbe în modul în proprietarii de magazine online văd lucrurile pentru a fi la zi?

Proprietarii de magazine ar trebui să se concentreze pe produsele care se vând bine şi să îşi orienteze magazinele către nevoile clienţilor. Procedurile trebuie să fie în această ordine şi este important să asculte de feedback-ul oferit de clienţi. De asemenea, ei trebuie să se uite înspre competitori şi înspre activităţile lor de marketing online.

Ce îşi doresc cumpărătorii de la un magazine online?

Cumpărătorii îşi doresc proceduri simple şi să depună puţin efort atunci când comandă ceva. În plus, acum ei se aşteaptă la o varietate mare de modalităţi de plată, livrare rapidă şi un înalt nivel de securitate. Echipa de servicii clienţi a magazinelor trebuie să fie prietenoasă şi competentă şi să răspundă nevoilor acestora în cel mai scurt timp. Clienţii aşteaptă să fie sfătuiţi şi ajutaţi în procesul de cumpărare, ceea ce înseamnă o investiţie mare în conţinut şi în elementele interactive.

Cum s-au schimbat aşteptările clienţilor în ultimii ani?

O bună parte dintre clienţi au o nevoie de tot mai multe elemente de securitate şi vor să ofere din ce în ce mai puţine date private posibil. Clienţii vor, de asemenea, sfaturi online care să îi ajute să ia decizia de cumpărare. Cantitatea de sfaturi, tips, dar şi detalii suplimentare legate de produse trebuie să fie majorată astfel încât să fie satisfăcută nevoia clienţilor de informaţii. În plus, clienţii se aşteaptă ca siteurile magazinelor online să fie optimizate pentru fiecare dispozitiv şi să aibă posibilitatea să cumpere de pe tabletă, telefon, laptop sau computer fără nicio problemă.

Cum vedeţi comerţul online din România?

România are o creştere mică în sectorul ecommerce, poziţionându-se sub media europeană. O mare parte din populaţie nu este conectată la internet.  Frecventele rapoarte despre fraude şi problemele cu livrarea nu sunt deloc un punct forte.  Cu toate acestea, în România este un potenţial mare de creştere. Dacă sunt create elementele tehnice şi dacă vor fi ghidaţi legal, încrederea în noua piaţă se va construi şi poate va reuşi să atragă mai mulţi investitori străini.

Alături de Maik, în cadrul MarkDay vor vorbi alți 4 specialiști în marketing digital: Călin Biriș (Digital Director & Senior Partner Loopaa), Mugur Pătrașcu (Owner iLeo), Iulian Pădurariu (Managing Partner Marks), Victor Kapra (Consultant independent).

TeCOMM București va avea loc în perioada 7-8 mai la Hotel Crowne Plaza. Este pentru prima oară când conferința de comerț online ajunge în capitală după alte cinci ediții naționale care au însemnat  150 de speakeri și 1200 de participanți în Cluj-Napoca și Iași.

SURSA

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei. Pentru informatii detaliate despre celelalte programe cofinantate de Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati www.fonduri-ue.ro